Tulorekisteri – yrittäjän ja kirjanpitäjän painajainen

Tulorekisteri – yrittäjän ja kirjanpitäjän painajainen

Tulorekisteri ei toimi teknisesti eikä se taivu todellisen elämän palkanmaksuun, sanovat yrittäjät. Se on lisännyt työmäärää, stressiä sekä kustannuksia. Näin todettiin yrittäjät.fi –artikkelissa.

Meillä ei ole yhtään liikaa ihmisiä, jotka haluavat toimia yrittäjänä. Intoa ei saa valtion toimesta latistaa tulorekisterin kaltaisilla, keskeneräisillä palveluilla.

Markkinataloudessa huonot tuotteet jäävät kaupan hyllylle ja asiakkaita kehnosti palvelevat yritykset menevät konkurssiin. Yrityksellä ei ole tällä hetkellä muuta vaihtoehtoa kuin käyttää tulorekisteriä. Ja ongelmia on riittänyt:

Työntekijöiden tietoja saa ilmoitettua tulorekisterin sivulla vain yksi työntekijä kerrallaan, ei edes yhden asiakasyrityksen tietoja samalla.

Asiakasyritystä ei voi vaihtaa ilman että kirjautuu ulos.

”Omassa yrityksessämme tilitoimisto hoitaa palkat ja jos maksaisimme kahdesti kuukaudessa tilin työntekijöille, se olisi kuukautta kohden meille pelkässä rahassa menoeränä 670, euroa ja tilitoimiston tuntiveloitukset päälle. Aikaisemmin maksoimme palkkaennakkoa kuun puolessa välissä ja tammikuussa tästä käytännöstä luovuttiin, yrittäjänä meidän ei tarvitse toimia työntekijöiden pankkina ja työsopimuksissa palkanmaksu on kerran kuukaudessa.”

On kohtuutonta, että verottaja tuo palvelun jota ei ole todellisuudessa testattu. Tulorekisteri ei toimi.

Kun tähän lisätään palkkaennakon maksamisen vaikeus, hakeutuvat aiemmin ”kottia” ottaneet pikavippien asiakkaiksi. Meillä on jo nyt 382 000 maksuhäiriöistä ja määrä on kasvamassa.

Tulevan digiminsterin on oltava veto-oikeudella varustettu, riittävällä miehityksellä varustettu, jotta kansalainen ja yrittäjä voi aidosti käyttää annettuja, pakollisia palveluita.

Halua uskoa, että meillä on valoa näkyvissä.
Antti

Antti Merilehto
Antti Merilehto